Projekt „Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem“

více informací naleznete zde: Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem

Účast našich žáků v projektech:

a) Elektrotechnický kroužek

Ve školním roce 2014/15 probíhal na naší škole elektrotechnický kroužek.

Cílem kroužku je s využitím moderních výukových prostředků vyvolat u žáků zájem o technické vzdělávání a prostřednictvím výukových stavebnic je hrou seznámit se  základy elektrotechniky a rozvinout jejich znalosti, dovednosti, manuální zručnost a trpělivost.

Žáci se seznamují s pokusy z oblasti elektrostatiky, elektřiny a magnetismu, elektromagnetismu, točících strojů, měřících přístrojů a z elektrochemie. Sestavují jednoduché, ale i složitější elektrické obvody (např. schodišťový vypínač, elektrický zvonek, telegraf, elektromotor,…). Využívají při tom především stavebnice MERKUR E1 ELEKTRO, ale i další pomůcky ze zdrojů školy.

Celý projekt probíhá pod patronací Střední průmyslové školy, v ulici Jana Palacha v Kladně. Projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Krajského úřadu Středočeského kraje. To je i důvod, proč  je tento kroužek  pro děti naprosto zdarma.

Kroužek navštěvuje 17 žáků od 6. do 9. třídy. Zde je několik fotografií z průběhu kroužku.

Daniela Kalistová

Nebyly nalezeny žádné obrázky

 

b) Vinařická hora

Vinařická hora je terénní výuková geolokační hra po přírodní památce u Vinařic zaměřená na ekologii a poznání místních přírodních poměrů. Program je vhodný pro žáky 6. až 9. ročníku. Nejprve jsou žáci seznámeni s článkem o nenadálém objevu černého uhlí na Vinařické horce. stávají se experty, jejichž úkolem je lokalitu prozkoumat a pomocí tabletu shromáždit dostatek informací pro odborné stanovisko k zahájení těžby. Dvou až tříčlenné skupinky jsou pomocí GPS navigovány na celkem 11 stanovišť, na kterých plní různé úkoly. Trasa je dlouhá 3 km.

říjen 2014

  • zúčastněné třídy: 8. A, 8. B a 8. C
  • doprovod: J. Bouček, T. Kovalská, M. Widemannová
  • žáci statečně bojovali s nepřízní počasí. Kvůli neustávajícímu dešti musela 8.A program v polovině ukončit. O týden později sice také pršelo, ale během dopoledne se vyčasilo, a tak třídy 8. B a 8.C mohly absolvovat celý program.
  • fotodokumentace k akci:

Nebyly nalezeny žádné obrázky

červen 2014

  • zapojení žáci z 9.C a 8.A
  • doprovod: J. Bouček, T. Kovalská
  • fotodokumentace k akci:

Nebyly nalezeny žádné obrázky

c) Mikrosvět

Mikrosvět je vzdělávací program pro výuku přírodopisu na základní škole zaměřený na práci s mikroskopem. Hlavním tématem je rozmanitost buněk. V šesti kapitolách (trepka, řasa šroubatka, řez listem, svalová buňka, krvinka, neuron) se žáci prostřednictvím trvalých preparátů seznámí s různými typy buněk. V každé kapitole proberou trochu teorie k pozorovaným buňkám, pořídí svou vlastní mikrofotografii, popíšou ji a získané znalosti si ověří malým testem. Z jejich práce vznikne protokol, který se na závěr odešle na emailovou adresu žáků i učitelů. Výuka je koncipována na 2 vyučovací hodiny. Učitel ale může vybrat pouze kapitoly, které se mu hodí do výuky – kapitoly jsou na sobě nezávislé.

říjen 2014

  • zapojení žáci:  6. A (14. 10. 2014), 6. B a 6. C (22. 10. 2014)
  • doprovod: E. Hanková, G. Nováková
  • Ve středu 22.10. 2014 se žáci 6.B a 6.C zúčastnili v rámci projektu „Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem“  dvou zajímavých aktivit. Byly jimi přírodovědná aktivita „Mikrosvět“ a zeměpisná aktivita „Mobilní mapové aplikace“. V první zmíněné aktivitě se žáci učili mikroskopovat různé druhy buněk pomocí nejmodernější techniky. Ve druhé zmíněné aktivitě žáci pomocí tabletů mapovali terén v okolí školy – učili se zanášet souřadnice, měřit vzdálenosti či nadmořskou výšku bodů a celkově se tak orientovat v prostoru. Obě aktivity přinesly žákům jiný pohled na učivo přírodopisu a zeměpisu a celou akci hodnotíme jako vydařenou.

Eva Hanková, Gabriela Nováková

  • další zapojené třídy: 9.C a 9.B (duben 2015)
  • fotodokumentace k akci:

Nebyly nalezeny žádné obrázky

d) Chemická vazba

duben 2015

  • zapojení žáci: 8. A (13.4.2015), 8.B (7. 4. 2015)  a 8.C (20.4.2015)
  • Žáci se v tomto výukovém programu seznámí s aplikací pro tablety, která je rozdělena do tří kapitol: Stavba atomu a iontů, Soudržné síly mezi atomy či ionty a Vlastnosti látek. Součástí aplikace  je i řada názorných animací a úkolů, které ulehčují pochopení probírané látky. Obsah výukového programu z části opakuje probírané učivo ZŠ a z části ho rozšiřuje nad běžný rámec.

 e) Síly v mechanice

duben a květen 2015

  • zapojení žáci: 8. A, 8. B a 8.C
  • V aplikaci se žáci seznámí se základními druhy sil používaných v mechanice a se souvisejícími tématy (síla, skládání sil, tíhová síla, třecí síly a moment síly). Žáci pracují s tablety a senzory síly (siloměry) připojenými k tabletům. Měření s čidly se provádí v samostatné aplikaci a žáci pracují převážně ve dvojicích.

Nebyly nalezeny žádné obrázky

f) Ztracený Chemulín

květen 2015

  • zapojení žáci: 9. A, 9. B a 9.C
  • Jedná se o vzdělávací program pro výuku chemie pojatý jako geolokační hra spojená  s řešením teoretických i praktických úkolů a luštěním šifer s chemickou tématikou. Aplikace provází žáky po jednotlivých stanovištích, kde musí vždy vyřešit nějaký úkol a teprve pak mohou postoupit k dalšímu. Žáci ve hře využívají tablety ale i chemické nádobí a chemikálie vhodné do terénu.