Fyzika – strašák nebo radost?
Fyzika je slovo, pocházející z řečtiny. Doslova znamená „nauka o přírodě“. Je to tedy věda, která zkoumá přírodní jevy a zákony, kterými se tyto jevy řídí. Jak krásně to zní, že? Tak proč jsme se jí ve škole tolik báli? Proč jsme ji nechápali a neměli rádi? O tom hodně přemýšlí současní vyučující fyziky a chtějí, aby to bylo jinak! Aby fyzika nebyla strašákem, ale předmětem, na který se žáci těší. A kde se jim to daří stoprocentně, je u žáků na prvním stupni.
Myšlenka na to, aby žáci devátých tříd seznamovali prvňáčky, případně druháčky, s fyzikou pomocí zajímavých pokusů, vznikla v centru Elixír do škol. Tato nezisková organizace chce od svého začátku v roce 2013 propojit a podpořit učitele, vytvořit prostor pro kolegiální sdílenía dát vzniknout komunitě nadšených fyzikářů. A protože paní učitelka Daniela Kalistová je nadšená fyzikářka a dokázala své nadšení přenést i na své žáky, probíhají na naší škole již čtvrtým rokem pravidelná setkávání těch největších a nejmenších žáků, z nichž ti první si připraví pro ty druhé nějaký zajímavý pokus a v hodině se jim potom věnují, pracují s nimi, vysvětlují. Hlavní cíl, tedy aby fyzika byla žákům bližší a měli k ní lepší vztah, je tu splněn hned dvakrát – u deváťáků i prvňáků. Při posledním setkání před Vánocemi si malí technici vyrobili létající vrtulky s LED osvětlením. Museli vrtulku vystřihnout, nalepit na ni vodící pásek, umístit správně žárovičku i baterii a jako odměnu ji pak rozsvícenou házet ze schodiště dolů a pozorovat, jak padá, točí se a svítí „dokulata“.
Věřím, že až si v sedmé třídě budou psát do rozvrhu slovo FYZIKA, bude to pro ně stejná radost, jako když se stejné slovo objevovalo v rozvrhu první a druhé třídy.
Mgr. Magdalena Pelcová