Přijímačková krasojízda

O témata, která rozdělují společnost a jsou zaručenými garanty bouřlivých diskusí, není nouze – hokej a fotbal, globální oteplování, kdo měl vypadnout ve StarDance apod. V posledních letech se tato pozoruhodná sbírka rozšířila o téma přijímacího řízení na střední školy.

Co si budeme povídat, byly to „stresy“. Nervózní okusování nehtů zakusili nejen samotní žáci (slovo přijímačky se pro ně stalo synonymem pro lorda Voldemorta), ale samo sebou i jejich rodiče. Napětí jsme zkrátka cítili všichni, modlitebny praskaly ve švech a antistresové polštářky v okolí byly beznadějně vyprodané.

Po nepříjemných zkušenostech minulého školního roku, kdy mnozí žáci do poslední chvíle nevěděli, na jakou střední školu nakonec zamíří, a byli nuceni podstupovat únavný a nekoordinovaný odvolávací maraton, se na Cermatu pohnuly ledy. Nyní již víme, že ne vše bylo opět dokonalé, ale i přesto bychom měli letošní nasazení (online přihlášky a možnost nastavení třístupňových priorit) v konečném důsledku ocenit. Říká se, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Cermat se rozhodně snažil na krizový vývoj reagovat a jeho „mise“ jako taková dopadla veskrze úspěšně.

Jako škola jsme se každopádně nechtěli pouze spoléhat na lepší výkon ze strany státní správy a Cermatu. Žáci se testovým zadáním a přípravám věnovali kontinuálně a v dlouhodobém horizontu během hodin matematiky a českého jazyka. I přesto jsme se chtěli jako škola zamyslet nad tím, zda žákům nemůžeme během jejich úsilí nějakým způsobem vlít více energie do krevního oběhu.

Po konzultaci s vyučujícími matematiky a českého jazyka v 9. ročnících a se samotnými žáky jsme se rozhodli přistoupit k tomu, že žáci na půdě školy absolvovali dvě kola přijímacích zkoušek tzv. „nanečisto“. V jeden den si napsali oba testy, tedy z matematiky i z českého jazyka. Cílem bylo namodelovat podobné podmínky, které měly nastat během oficiálních termínů zkoušek. Další změna spočívala v dočasných úpravách rozvrhů 9. ročníku, díky kterým jsme navýšili celkový objem testů, které žáci absolvovali.

O tom, že se jednalo o kroky správným směrem, nyní již nemůže být pochyb. Žáci byli letos nadmíru úspěšní. Drtivá většina z nich si dokonce vybojovala místo na jejich vysněné škole, kterou měli v rámci priorit na 1. místě! Úspěch slavili i žáci usilující o prestižní pražské střední školy. Naopak situace, kdy ještě žáci adresu „své“ střední školy neznají, nastala jen ve dvou případech.

Každopádně se jedná o velký úspěch, za který si žáci rozhodně zaslouží pochvalné poplácání po zádech. Řekněme si to na rovinu – jsou to borci.  Zapomenout bychom ovšem neměli ani na pedagogické úsilí zákonných zástupců a matikářů a češtinářů (sny plné rovnic a jazykových rozborů jsou pro ně již naštěstí minulostí), kterým taktéž spadl obří menhir ze srdce. Vedení školy by chtělo úplným závěrem všem výše zmíněným poděkovat a žákům ještě jednou pogratulovat.

T. Jun